Vraagtekens op de kaart - Reisverslag uit Xi'an, China van Iris Wubbe - WaarBenJij.nu Vraagtekens op de kaart - Reisverslag uit Xi'an, China van Iris Wubbe - WaarBenJij.nu

Vraagtekens op de kaart

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

05 Oktober 2008 | China, Xi'an

De vorm van China, lijkt met een beetje fantasie, op die van een haan. Inmiddels zijn we al een dag in het kloppende hart van deze haan, de stad Xi'an. Beijing zou ongeveer liggen ter hoogte van de nek, en hier zit 'm nou net de kneep! Zonder Xi'an zou Beijing waarschijnlijk niet eens bestaan in de huidige vorm, maar Beijing is met haar 15 miljoen inwoners veel groter van het middelgrote Xi'an. Hier wonen slechts 6 miljoen mensen. Wie dacht dat Beijing, Sjanghai of Guangzhou de grootste stad van China is zit er ook goed naast..dit is namelijk Chonqing met 13 miljoen inwoners. (Allemaal van de gids gehoord hoor in de bus). Afijn, welke stad in China nu het belangrijkst is, is een groot vraagteken.

Een goede vraag om te stellen aan... ex president Clinton! Toen hij in 1992 afreisde naar China koos hij ervoor om eerst naar Xi'an te vliegen en daarna pas naar Beijing door te reizen! Dit zorgde natuurlijk voor een diepe frons bij de autoriteiten, maar de verklaring van Clinton was erg diplomatiek. Het luidde zo ongeveer: 'China is een groot land dat niet onderschat mag worden. Het heeft een rijke geschiedenis..blabla..' een beetje in de trant van 'I did not have sex with this woman' maar dan ietsje geloofwaardiger. Maar eigelijk had hij hier een goed punt. Xi'an is de bakermat van de keizerlijke dynstatieen. De eerste keizer van China riep hier het rijk van het midden uit tot keizerrijk. Vervolgens kozen maar liefst 13 dynastieen domicilie in Xi'an. Dit had diverse redenen: de centrale ligging, en de 4 rivieren en 8 bergen die in de omgeving lagen. Deze dienden als natuurlijke verdediging. Later kozen weer talloze andere keizers Beijing als hoofdkwartier, en in deze stad eindige in 1911 met keizer Pu Yi ook de reeks van de vele dynastieen.

Toen Clinton zijn reis afgelegde van Xi'an naar Beijing, van Beijing van Guilin en van Guilin naar Hong Kong bleven de Chinezen wantrouwend. Clinton steunde namelijk ook Taiwan, dat zich tot ongenoegen van de grote broer niet opnieuw aan wilde sluiten bij China, door het land geld voor wapens te verstrekken. Als je zijn route op de kaart bekijkt, heeft deze vorm van een vraagteken, en dat vertelden de Chinezen hem ook. Zijn werkelijke gedachtengang en reden van bezoek bleven voor de Chinezen altijd in mysterieen gehuld.

Een ding is wel duidelijk in Xi'an. Ze hebben enorm hun best gedaan de stad te ontwikkelen en de moderniseren. De stadsmuur moest op een bepaald punt wijken voor een groot plein met een prestigieuze fontein. En er wordt het metro aangelegd. Ons hotel, het Grand New World, heeft het grootste indoor zwembad van alle hotels hier, waar ik nu even in ga liggen. Het Hyatt is er jaloers op heb ik gehoord. Tja, er is altijd baas boven baas.

• 05 Oktober 2008 - 11:46

Frans:

Ik lees je berichten nog steeds Iris
    Neem aan dat je zo langzamerhand compleet overdonderd bent door allerlei zaken in een compleet andere cultuur.
    Dan ben je lekker moe als je terug komt

groeten Frans

• 05 Oktober 2008 - 15:10

Walter & Yanli:

I.d.d. er blijft altijd 'baas, boven,baas'. Same, same, but different....goh, waar hebben we dat eerder gehoord? ;-)
    Groetjes,
    Walter & Yanli

PS
    Kijk alweer uit naar je volgende episode. :-)

• 06 Oktober 2008 - 07:16

Dennis:

KFC en VELUX dakramen

Ik lees hier net dat Beijing de grootste KFC ter wereld heeft.