Let's go to the oase! Egypte deel II - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Iris Wubbe - WaarBenJij.nu Let's go to the oase! Egypte deel II - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Iris Wubbe - WaarBenJij.nu

Let's go to the oase! Egypte deel II

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

18 April 2010 | Egypte, Caïro

Het ondenkbare is gebeurd, we zouden gisterennacht naar huis vliegen, en zijn dus gestrand. Een surrealistisch gevoel heeft zich van ons meester gemaakt. Gelukkig hadden we het hotel in Cairo nog voor een nacht, maar morgen vertrekken we naar de woestijn. Net als zovelen kunnen we geen kant op.

Gisterenavond glinsterden tussen de gestressde blikken van alle reizigers die geen idee hebben wanneer ze een vlucht kunnen krijgen de ogen van de gids.'OK. Let's go to the oase.' Why the hell not. Het is beter dan de 5 dagen die het volgens de KLM nog minstens gaat duren voor er enige duidelijkheid is in de smog van Cairo te blijven. Verhalen van Belgen uit andere groepen die naar Barcelona zijn gevlogen en daar met de bus zijn opgehaald en over een moeder en dochter die naar Marokko vliegen, met de bus naar Tanger gaan en oversteken naar Spanje om daar door de echtgenoot te worden opgehaald ten spijt, moeten we ons hierbij neerleggen. Shoestring kan niks doen, behalve in het hotel dan een memo uitdelen waar op staat dat overige kosten voor onszelf zijn. De KLM biedt ons ook geen hotel aan. De gids (van het lokale agentschap dus) belt zijn vrouw die huilt aan de telefoon, hij zou volgende week vrij zijn en gaan verhuizen maar neemt nu de groep van 24 man onder zijn hoede. De route wordt: de westelijke woestijn, Luxor en de slaaptrein naar Cairo. Daar komen we dan donderdagochtend weer aan. In de oase slapen we een nacht in een tentenkamp en een nacht in een hotel. Het heeft al met al een hoog Kuifje gehalte. Spannend en leuk, met gelukkig een erg leuke groep!

Vandaag heeft de gids ons meegenomen naar Koptisch Cairo, wat geweldig was! De bazaar en alle opdringerige smerige mannen ben ik momenteel goed zat, dus wat mij betreft mogen we wel weg hier. Cairo is de goorste stad die ik ooit gezien heb. Om de 10 meter ligt er een berg afval op straat, de bazar ruikt naar pis en de arme katten die hier rondlopen zijn er afschuwelijk aan toe. Hemden van mannen in het theehuis lijken op overalls van automonteurs vol smeer, maar blijken tot de gewone kleding te behoren.

Maar er was ook heel veel moois op reis deel I: de piramides, Luxor, het duiken in Sharm el Naga, fantastisch! Alle foto zijn te vinden op http://iriswubbe.hyves.nl/fotos/

Later meer over Egypte deel II!

• 19 April 2010 - 06:58

Walter:

"Same, same, but different" of zei de reisleider dat niet toen die meedeelde dat de reis 'ietsje' langer gaat duren.