Koninginnedag in Orange County: fase oranje - Reisverslag uit Beycik, Turkije van Iris Wubbe - WaarBenJij.nu Koninginnedag in Orange County: fase oranje - Reisverslag uit Beycik, Turkije van Iris Wubbe - WaarBenJij.nu

Koninginnedag in Orange County: fase oranje

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

30 April 2009 | Turkije, Beycik

Ook in Orange County, het luxe hotel in Kemer, Turkije, waarvan de hal lijkt op die van Amsterdam Centraal, waar Volendamse huisjes op schaal nagebouwd zijn en scheefgezakte grachtenpanden vele hotelkamers herbergen, verliep Koninginnedag anders dan gepland.
Sonja, de vriendin van Timo, die ik ken van een paardenranch in Camyuva waar ik vorig jaar voor het eerst kwam, probeerde als manager guest relations een koninginnedagviering op te zetten in het voornamelijk door Nederlanders en Russen bevolkte resort. Koud een paar weken weg uit Nederland, en dan nu deze vuurdoop. Toen ik de 29e, de eerste dag van mijn twee weekse verbijf in het huisje van mijn moeder in Turkije, de meegenomen koffie en ballonnen in de kleur van de Nederlandse vlag in haar kantoor aan haar gaf verscheen er een zweem van herkenning op haar gezicht. Ha, een pak Douwe Egberts koffie!
De omgeving van Kemer, met strand, pijnboombossen en bergen is erg mooi, maar proberen er een bestaan op te bouwen is iets anders. De Turkse manier van werken is toch een ietsiepietsie anders.

Afijn, toen we vandaag gehuld in oranje broek bij het resort aankwamen moest ze net even weg waardoor we elkaar misliepen. De verbazing van het rondlopen op Orange County was groot, er was verdomd goed over nagedacht! Een Amsterdamse straat met een Chinees en Italiaans restaurant, met details als borden die waarschuwen voor zakkenrollers, het echte ronde Nederlandse voetpadbord en ophaalhaken bovenaan de gevels van de grachtenpanden. Neem daarbij knaloranje zit- en ligzakken, ondanks de krap 20 graden in bikini gehulde bakkende Nederlanders, non-stop stampmuziek en het beeld is compleet.

De parade zou om 14.30 beginnen maar er gebeurde niets. Toen ik later de telefoon pakte zag ik de sms van mijn zus met daarin de gebeurtenissen in Nederland. Eerst denk je nog dat het een grap is. Toen ik Sonja later belde zei ze dat ook zij het programma had aangepast. Ze had geprobeerd de stemming onder de gasten te peilen maar wat hun betreft stond het stoplicht niet helemaal op rood. Een beetje fase oranje dus...De band zou 's avonds nog wel komen, maar wel met een minuut stilte van tevoren. De hele dag al denk ik af en toe aan de aflevering van Gillend naar Huis in Orange County. Later vertelt mijn zus aan de telefoon dat Gordon zijn concert voor vandaag heeft afgelast. Weer in het huis aangekomen kijken we af en toe op internet naar de laatste berichten....Het blijft allemaal zo bizar en onwerkelijk.

• 30 April 2009 - 18:49

Walter & Yanli:

Ondanks alle deceptie hopen we dat je toch een beetje kan genieten na wat er vandaag in ons landje is gebeurt.
    Veel plezier aldaar en we kijken alweer uit naar een volgende update c.q. foto's :-)

• 01 Mei 2009 - 18:20

Raymond:

Hoi Iris,

Wat leuk dat je op vakantie bent. Jammer van de koninginnedag domper, maar ondanks alles hoop ik toch dat je een fijne tijd hebt.
    Tot gauw, groet Raymond

• 03 Mei 2009 - 08:27

Annemijn & Jan:

Dag Iris,
    Leuk om jouw reiservaringen mee te maken. Heel veel plezier! Liefs van Annemijn en Jan.